راه های جلوگیری از سنگ کلیه
نوشته شده توسط : نت ویر

برای پیشگیری از سنگ کلیه باید موارد زیر را به خوبی رعایت کرد:

مصرف آب فراوان

برای افزایش حجم ادرار، کاهش غلظت املاح معدنی، رقیق شدن ادرار و پیشگیری از تجمع املاح و نمک ها  در کلیه مصرف آب مفید است. باید حداقل ۸ لیوان آب در طول روز ضروری است.

مصرف آب ریحان

برای جلوگیری از سنگ کلیه می توان از آب ریحان استفاده کرد، اسید سیتریک از ترکیبات ریحان است در تجزیه و شکستن رسوبات املاح معدنی تاثیر دارد.

ماء الشعیر

مصرف ماءالشعیر به دلیل وجود ویتامین B و قلیایی بودن مانع از رسوب سنگ کلیه می شود.

مصرف آب لیمو

آبلیمو به دلیل وجود اسید سیتریک مانع از رسوب و تجمع مواد معدنی در کلیه می شود، البته مصرف بیش از حد آبلیمو برای افرادی که معده حساسی دارند، توصیه نمی شود.

جلوگیری از سنگ کلیە با سرکە سیب

سرکه سیب نیز به دلیل وجود اسید سیتریک برای پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیە موثر است.

آب انار برای پیشگیری از سنگ کلیە

آب انار در بهبود عملکرد کلیه نقش دارد و باعث دفع سموم و املاح معدنی از کلیه می شود.

بیشتر بخوانید: عمل سنگ کلیه

رعایت رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از سنگ کلیه

برای جلوگیری از رسوب املاح معدنی، باید مصرف مواد غذایی حاوی اگزالات، غذاهای پرنمک، پروتئین حیوانی و مکمل های ویتامین C  را کاهش داد. بر خلاف تصور برخی از افراد مواد غذایی حاوی کلسیم مانند لبنیات کم چرب در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه موثر است.

مصرف برخی از داروها

افرادی که سابقه سنگ کلیه قبلی یا کلیه سنگ ساز دارند برای جلوگیری از سنگ‌ کلیه جدید، از داروهای که پزشک برای آن ها تجویز کرده، استفاده می کنند.

دمنوش ها و داروهای گیاهی

استفاده از دمنوش ها و داروهای گیاهی برای پیشگیری از تشکیل سنگ در کلیه یک روش خانگی موثر است. با مصرف این داروهای گیاهی کلیه از رسوبات و شن ریزها پاکسازی می شود.

کاهش وزن برای جلوگیری از سنگ کلیه

یکی از عوامل موثر در ایجاد سنگ کلیه چاقی است. افراد چاق بیشتر در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه هستند. بنابراین کاهش وزن و حفظ آن در پیشگیری از سنگ کلیه بسیار تاثیر گذار است.

داشتن فعالیت و ورزش منظم

برای جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه، فرد باید در کنار مصرف مایعات، تحرک و فعالیت داشته باشد. ورزش منظم به دفع سموم، افزایش جریان خون در کلیه و حفظ عملکرد کلیه کمک می کند.

جلوگیری از سنگ کلیه با مصرف مکمل ها و ویتامین ها

مصرف مکمل های منیزیم، ویتامین D، ویتامین های گروه B زیر نظر پزشک در کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه موثر هستند، اما باید این نکته را در نظر گرفت که مصرف خودسرانه این داروها نیز باعث ایجاد سنگ در کلیه می شود.

کاهش مصرف کافئین و قهوه

مصرف کافئین باعث افزایش سوخت و ساز و کم آبی در بدن می شود، همانطور که می دانید کم آبی در بروز سنگ کلیه نقش دارد. بنابراین برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه باید بیشتر از ۴۰۰ میلی گرم در روز کافئین مصرف نشود؛ این مقدار چیزی حدودی ۴ فنجان قهوه است.

مراجعه منظم به پزشک برای جلوگیری از سنگ کلیه

اگر فردی قبلا سابقه سنگ کلیه داشته باشد، باید به صورت دوره ای برای معاینه به پزشک مراجعه کند، انجام آزمایش خون، ادرار و سونوگرافی برای اطمینان از وجود سنگ کلیه توصیه می شود. حتی در صورت بروز می توان به موقع و قبل از بزرگ شدن، سنگ کلیه را درمان کرد.

دقت در مصرف برخی از داروها

مصرف برخی از داروها در بروز سنگ کلیه نقش دارند، باید در صورت مصرف آن ها با پزشک مورد نظر در میان گذاشته شود تا راه حلی برای پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه به فرد ارائە دهد.

روش های تشخیص سنگ کلیه

در صورت مشکوک بودن به وجود سنگ کلیه می توان به متخصص اورولوژی مراجعه کرد، پزشک با انجام ازمایش خون، آزمایش ادرار، سونوگرافی، و سی تی اسکن وجود سنگ کلیه را تشخیص می دهد.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: